slide-image
slide-image
slide-image
slide-image
slide-image
slide-image

Jak věžák slavil 80. narozeniny

Publikováno 18. prosince 2011, poslední změna 20. 11. 2013Text a neozn. foto © Petr Tylšar

17. prosince 2011 - den D

Je sychravé ráno a v depu se dokončují přípravy před akcí. Nasadit cedule, přeleštit okna, natankovat benzín a můžeme do stanice. Tak začíná akce, při které se veřejnosti představí dva nejstarší provozní motorové vozy v České republice. V Šumperku nastupují první cestující, zájem o nás mají i reportéři tištěných médií. V Libině se od "Hurvínka" odvěšuje "Věžák", který dále pokračuje samostatně do Uničova jako protokolární vlak Jaroslav Březina. Vůz během své jízdy dokáže potěšit nejednoho fotografa, technici oceňují, že motorák i přes svůj věk nemá problém jet maximální rychlostí.

V 10:35 odjíždí první vlak do Troubelic vedený Věžákem. Vlak s názvem "NOEN EXPRES" odjíždí načas a v motoráku je plno. Děti se mačkají u oken, tatínci obdivují prastarou a unikátní techniku. Průvodčí v dobové uniformě prodává cestujícím originální kartonové jízdenky. Malí i velcí užívají dobroty průvodčího, který neustále půjčuje cestujícím kleštičky, aby si sami mohli proštípnout jízdenku. Zatímco průvodčí prodává poslední jízdenku, motorák vjíždí do Troubelic. Volné chvíle užívají cestující s fotoaparátem, kteří se fotí na památku. Jenom pár minut má průvodčí na to, aby dlouhou tyčí sundal koncové petrolejové lampy z jedné strany vozu a nasadil je na druhé straně vozu. Tento úkon na dráze vymizel s koncem petrolejových lamp. Ajznboňáka s dlouhou tyčí lze vidět již jen u nás, na jiných akcích tento střípek z historie železnice zapomínají.

Motorový vůz u Uničova Nasazování koncových lamp  Motorový vůz u Nové Hradečné

To se již na návěstidle objevuje zelená a k vozu přichází pan výpravčí. Zamává "plácačkou", průvodčí foukne do trumpetky a motoráček se vydává vstříc Uničovu. Cestou občas prosvítá slunce, občas polétává sníh. Dlouhá rovinka před Uničovem dává motoráčku příležitost ukázat svou kondici.

Při každé jízdě Věžáka je uvnitř hlava na hlavě. Každý se chce dostat do věže, stanoviště strojvedoucího, kde se naskýtá jedinečný pohled na trať, vezou se s námi cestující i z daleké Prahy. Koleje lemují fotografové, kteří se snaží zachytit tu jedinečnost okamžiku. Počasí bohužel nepřeje, ale i takové počasí naskýtá nespočet zajímavých momentek. Když při jedné jízdě do Újezda na motoráček posvítí sluníčko, kdekdo z fotografů nedaleko Uničova zastávky nám samou radostí mává.

Čas utíká jako voda, motoráci najíždění další a další kilometry. Ale to už je čas jet zpět do Šumperka. Pomalu se stmívá a motoráci se blíží k Šumperku. Když se vyjede "malá Ramzová", veřejnosti známá jako zastávka Hrabišín, pro motoráky končí těžká dřina, do Šumperka se pojede už jen z kopce. V Novém Malíně nás vypravuje výpravčí, který je zde mimořádně ve službě. Motoráci se pohupují na vyhýbkách stanice Šumperk, nastává čas loučení. Blesky na aparátech pomáhají zachytit poslední okamžiky před uschováním motoráků. Je čas vypouštět vodu z chladícího okruhu Věžáka. V poklidu šumperského depa motoráci přečkají Nový rok, a budou připraveni na další akci. Na kterou? To je v hvězdách...

Nejen jedny oslavy

Ačkoliv byly pro jednoduchost uváděny jen oslavy výročí 80-ti let od vyrobení Věžáka, k oslavám bylo více důvodů. V roce 2011 oslavuje Věžák 20 let muzejního provozu. "Řidič kolejového autobusu", Antonín Stejskal, oslavuje už 10. sezónu, kdy jezdí s tímto unikátem. A poslední důvod - pan Václav Stoppel se o Věžáka stará již dlouhých 25 let. Je na místě těmto pánům poděkovat za obětavost při jejich nelehké práci.

Bez sponzorů to dnes nejde

Je to smutné, ale je to tak. Proto se i zde sluší poděkovat našemu hlavnímu partneru akcí, společnosti NOEN, a.s. a samozřejmě i dalším sponzorům: Cembrit, a.s., pobočka Šumperk, IDS - Inženýrské a dopravní stavby Olomouc, a.s., RND, s.r.o., SART - stavby a rekonstrukce, a.s. a společnosti Select system, s.r.o.. Akci podpořil i portály VLAKY.NET a VLACKY.COM - malá i VELKÁ železnice. I touto cestou jim patří velké poděkování.

Ohlasy cestujících

Během akce uslyší pořadatelé různé ohlasy od cestujících. Některým se jízda líbila, jiným vadilo, že se jezdilo jenom kousek. Zpětné reakce se nám dostalo i poštou:

Hezký nedělní večer, chtěli jsme vám ještě jednou poděkovat za včerejší úžasný den, měli jste to hezky připravené, to sundavání a nandavání lampiček bylo opravdu stylové a nostalgické, zkrátka celá akce byla opravdu pohádková. Mějte se krásně, přejeme vám hodně štěstí a úspěchů, pohodové a klidné prožití vánoc a rádi se za vámi vypravíme za dalšími věžákovými dobrodružstvími. Máváme z Prahy. Peterovi

Takové pochvaly jsou pěknou motivací, proč takovéto akce pořádat i příště.

Kontaktuje nás

Klub přátel kolejového autobusu, z. s.

E-mail: kpka@kpka.cz
GSM: +420 702 287 240

IČ : 265 67 041 Registrace MVČR VS/1-1/74748/09-R Zapsán ve VR u KS v Ostravě, oddíl L, vložka 8442