slide-image
slide-image
slide-image
slide-image
slide-image
slide-image

Kolejové autobusy

aneb motorizace československých místních drah.

Již před 1. sv. válkou se v našich zemích projevuje snaha zefektivnit provoz na místních drahách. V té době se na lokálních drahách objevují parní motorové vozy (které dodnes reprezentuje M124.001 v majetku NTM), či motorový vůz Daimler se spalovacím motorem. Provoz ovšem ukázal, že tyto stroje nejsou stále vhodné pro motorizaci drah a jejich vývoj byl přerušen.

V období 1. republiky byly opětovné snahy o motorizaci místních drah. Průkopníkem v tomto směru se stala automobilka Praga, která z tehdy běžného silničního autobusu Praga NO, vyrobila v roce 1927 motorový vůz M120.001. Vůz byl schopen jízdy rychlostí až 40km/h a byl vybaven motorem o výkonu 55 koní. Konkurence se nedala zahanbit, a tak téhož roku vyšel z bran Škodovky prototyp motorového vozu M120.101, který byl postaven na základě silničního autobusu Škoda 550. Odtud nejspíš původ termínu "kolejový autobus". Ministerstvo železnic posléze definovalo kolejový autobus jako dvounápravový motorový vůz lehké stavby, s jednou hnací nápravou, výkonem motoru 100 - 120k a celkovou hmotností maximální hmotností 15 tun.

Kontaktuje nás

Klub přátel kolejového autobusu, z. s.

E-mail: kpka@kpka.cz
GSM: +420 702 287 240

IČ : 265 67 041 Registrace MVČR VS/1-1/74748/09-R Zapsán ve VR u KS v Ostravě, oddíl L, vložka 8442